سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخلاقی تربیتی
 
قالب وبلاگ

 

فَلَوْلَا کاَنَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِکُمْ أُوْلُواْ بَقِیَّةٍ یَنهَْوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فىِ الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّنْ أَنجَیْنَا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِیهِ وَ کاَنُواْ مجُْرِمِینَ(116هود) وَ مَا کَانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُرَى‏ بِظُلْمٍ وَ أَهْلُهَا مُصْلِحُونَ(117هود)

یکی از نیازهای یک جامعه که در مسیر اصلاح قدم بر می دارد، وجود گروهی است دارای ویژگی های خاص تا درون جامعه حضور فعال داشته باشند و جامعه را از فساد درونی حفظ کنند. خدای متعال در آیه 116 از سوره مبارکه هود از این افراد به اولوا بقیة تعبیر کرده و جوامع قبلی که بوسیله عذاب الهی نابود شده اند را این گونه مورد سرزنش قرار می دهد: چرا در امت های پیش از شما اولوا بقیه ای وجود نداشتند تا از فساد جلوگیری کنند؟ و در آیه بعد می افزاید: سنت الهی این است که اگر امتی در حال اصلاح خود باشند خدای متعال هیچ گاه آن ها را هلاک نخواهد کرد. مفسران در مورد معنای اولوا بقیة نوشته اند: اولوا بقیه به بهترین و بافضیلت ترین افراد جامعه اطلاق می شود؛ افرادی عاقل و عالم، صاحب نظر و صاحب فضل در میان مردم.

امروز نیز جامعه ما از این قاعده مستثنی نیست. اگر می خواهیم جامعه ما همچنان مسیر الهی خود را ادامه دهد باید افراد صالح و مصلح و صاحب فضل ما به این آیه عمل کنند تا کل جامعه از گزند فساد و به تبع آن از عذاب الهی که بی تردید دامان ظالمان را خواهد گرفت در امان باشد. آن چه از دیدگاه امام خمینی رحمه الله در مورد بسیج بر می آید این است که ایشان یکی از وظایف بسیج را تربیت افراد صالح برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه می دانستند تا بدین وسیله مضمون این آیه در جامعه پیاده شود. اگر حقیقتا بسیج امروز داعیه دار عمل به این آیه است باید بداند که این وظیفه، یکی از اساسی ترین و دشوارترین وظایف و دستوراتی است که در قرآن کریم بیان شده است و قبل از اجرای آن نیاز به طهارت روح و باطن و استقامت و پایداری برای مقابله با هرگونه برخورد جاهلانه و کینه توزانه از جانب مروجین فساد دارد.

ذکر این نکته نیز لازم است که حکومت جزئی کوچک از جامعه است و بیشتر شاکله جامعه را مردم تشکیل داده اند. بنابراین اگر مردم خود اصلاح شوند و به احکام الهی پایبند باشند و در بین خود به عدل و قسط رفتار کنند در این صورت هرگز فساد به دستگاه های حکومتی نفوذ نخواهد کرد.

امیر المؤمنین علیه السلام می فرمایند: امر به معروف و نهى از منکر را وامگذارید، که در صورت ترک آن خداوند بدترین شما را حکمرانتان مى‏کند، سپس هر چه بر آنان نفرین کنید مستجاب نگردد.

 


[ پنج شنبه 95/3/13 ] [ 8:42 صبح ] [ آقایی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 34573